tirsdag den 10. november 2009

NaNoWriMo

Så blev det den tid på året, hvor i tusindvis af aspirerende amatører og professionelle forfatter går sammen om det skønne skriveeventyr, det er at klemme 50.000 (eller i undertegnedes tilfælde, forhåbentlig i nærheden af 100.000) ord ud på en enkelt måned.

De første dage var som altid en kamp. Bevares, jeg kom ikke bagud og følte mig ikke specielt stresset, men ordene tog deres tid med at komme ud. De første par dage var jeg heldig, hvis jeg kunne skrive 1000 ord på en time. Og det var ikke på grund af mangel på spænding eller forberedelse, da begge dele fyldte min tid hele oktober og lidt af september med. Jeg havde en synopsis og sad oppe, da klokken slog de tolv slag ved midnat og signalerede indgangen til tredive dages litterær løssluppenhed. Ja tak.

Nu er jeg dog kommet over den første uge, hvor man er nødt til at trække ordene skrigende og spjættende ud fra kreativitetens mørke og kommet over 30.000 ord-mærket, hvor alt bliver meget lettere, ordene flyder og nye scener opfindes.

Jeg er dog også begyndt at blive bekymret for, om mit plot kan strækkes helt til de ca. 90.000 der er den påkrævede længde for Politikens Krimikonkurrence, som jeg planlægger at sende ind til når den tid kommer (læs: SENEST 1. februar! Gisp!). Derfor er jeg i øjeblikket ud over at skrive, også i gang med at tilføje flashbacks, forhistorier, længere og tidligere indtroduktioner til karakterer og forhåbentlig en mere kaotisk og actionbefængt slutning.

Hvis der sidder nogle desperate wrimo's, der hiver efter vejret for at nå de 1667 ord om dagen, kan jeg varmt anbefale Write or Die, en simpel word processor, der straffer dig, hvis du ikke skriver hurtigt nok. Stressende til tider, men det er det, der er brug for i november, når det ikke er meningen, man skal tænke over ordene.

Og så er jeg også kommet på Twitter, Feel free to follow!

Over and Out på 37.852 ord!

Ingen kommentarer: