onsdag den 15. april 2009

Projekt Fyld-Hullerne-Ud

Dette blogindlæg præsenterer en ganske glimrende ide, som jeg har tænkt mig at tyvstjæle fordi det er sådan en glimrende ide. Ganske glimrende, faktisk. Mit Projekt Fyld-Hullerne-Ud går ud på at jeg vælger præcis 100 bøger og derefter giver mig selv fem år til at læse dem alle – dog med en fejlmargen på 20-25 bøger, hvilket vil sige at det er i orden, hvis jeg misser op til 25 bøger, da der også skal være tid til at læse alt muligt andet. Bøgerne på min liste vil blive valgt efter følgende kriterier: - Klassikere af enhver slags og indenfor enhver genre. - Bøger jeg har haft stående på min hylde, men af en eller anden grund ikke har fået læst. - Bøger, som jeg har villet læse, men ikke har samlet op. - Kvalificerede anbefalinger fra venner. - Vindere af Pulitzer-priser/Nobel-priser. - Bøger fra den danske kulturkanon. Der er alt for meget fantastisk litteratur her i verden, og man kan simpelthen ikke få tid nok til at læse det hele – desværre. Men det er derfor jeg har lavet denne liste, for at få læst noget af al den litteratur som man egentlig gerne vil læse eller synes at man burde have læst; så kan man endelig sige, at man har læst Kongens Fald eller Processen (eller Idioten, hvis den også ender på listen). Hvis du også føler at dit kendskab til klassisk litteratur ikke er godt nok, eller bare har lyst til at endelig at få læst de bøger, man aldrig får tid til, så kopier endelig ideen, som jeg også gør.  Her er min foreløbige liste og yderligere forslag er meget velkomne! Asimov, Isaac: Nightfall Bradbury, Ray: Fahrenheit 451 Chabon, Michael: Kavalier og Clay Defoe, Daniel: Robinson Crusoe/Moll Flanders Dickens, Charles:  Doyle, Arthur Conan: Baskervilles Hund Eliot, T. S.: The Waste Land Faulkner, William: Fitzgerald, F. Scott: The Great Gatsby Hawthorne, Nathaniel: The Scarlett Letter Heller, Joseph: Catch 22 Hemingway, Ernest: The Old Man and the Sea Hossein, Khaled: Drageløberen Jensen, Johannes V.: Kongens Fald Kafka, Franz: Processen King, Stephen: Det Mørke Tårn Lovecraft, H. P.: Melville, Herman: Moby Dick Moore, Alan: Watchmen Murakami, Haruki: Kafka på Stranden Rand, Ayn: Atlas Shrugged Roth, Philip:  Saint-Exuperý, Antoine: Den Lille Prins Spiegelman, Art: Maus Steinbeck, John: Mus og Mænd Thompson, Hunter S.: Fear and Loathing in Las Vegas Twain, Mark: The Adventures of Huckleberry Finn Updike, John: Verne, Jules: En Verdensomsejling Under Havet Zafón, Carlos Ruiz: Vindens Skygge

4 kommentarer:

.troejgaard sagde ...

Jamen så vil jeg da lige komme med et par forslag...

Douglas Adams: The Hitchhikers Guide to the Galaxy (jeg elsker bare de bøger, virkelig sjove, opfindsomme og faktisk også samfundskritiske, på en anderledes måde)

Michael Ende: Den Uendelige Historie (som jeg ikke selv har læst, men jeg alligevel ville nævne, den står på min liste)

Simon
George Orwell: 1984

Erlend Loe: Naiv.Super. (meget kort, anderledes sat op, ikke skrevet som så mange andre bøger... historien kan man så diskuterer)

Stehpen King: Misery (eller har du læst den? det kan jeg ikke huske - i hvert fald: min King-favorit)

Jackie-Dawg sagde ...

Hanif Kureishi: Intimacy (jeg har til stadighed ikke fundet nogen anden forfatter, der skildrer fejlfulde mennesker så godt, som Kureishi. Han har et helt sjældent og værdifuldt talent for karakterudvikling).

Hanif Kureishi: The Black Album (ja, jeg ved ikke, om en forfatter må gå igen på din liste, men ellers skal du læse denne bog frem for Intimacy. Stadig en herlig karakterudvikling, han har gang i, men denne bog er måske lidt mere samfundsrelevant (skrevet fordi Kureishi ønskede at finde ud af, hvorfor folk gerne så hans ven (Rushdie) død pga en bog (De Sataniske Vers)).

Chuck Palahniuk: Snuff (manden bag Fight Club. Er pt. selv i gang med denne bog, og han har en skøn tendens til at sige tingene ligeud, ikke noget med at se igennem fingre. Det er dejligt forfriskende).

Irvine Welsh: Trainspotting (jeg har endnu ikke læst denne bog, men filmen er genial, og jeg tror også bogen er det - nu skal jeg bare lige have taget mig sammen til at komme i gang med den (den er skrevet af en skotte, og det bærer dens engelske sprog rimelig meget præg af)).

- Jackie.

Unknown sagde ...

HVOR er Alice in Wonderland?!
for hulan da også Nikolaj! :)

Unknown sagde ...

Elmore Leonard:"Get Shorty" (filmatiseret med John Travolta).

til din nye liste, for du er vel færdig med den første?

Kaare
@kaarekristensen