torsdag den 12. januar 2012

Vampyrer!

Som horrorforfatter er der vel en række emner, men simpelthen bare bør have skrevet om. Af en eller anden mystisk grund har jeg aldrig skrevet en vampyrhistorie. Varulve og spøgelser, ja (for længe siden), hekse, ja; mordere og voldtægtsmænd og uhyggelige småbørn; dæmoner, kæmperotter, monstre, zombier, robotter, pirater og aliens, alt sammen.
Maleriet "The Vampire" fra 1897, samme
år som Bram Stokers Dracula udkom

Men det kan der så rettes op på nu, for mig og alle andre, der kunne have lyst til at skrive en spændende, uhyggelig, bloddryppende novelle om vampyrer. Forlaget Kandor udskriver nemlig en ny novellekonkurrence med dette tema, specifikt for at tilbageerobre vampyren fra Twilight-domænet og den sentimental-romantiske tendens, vi har set i de sidste par år.

http://kandor.dk/?page_id=863

Som et af de specifikke krav: "Vampyren skal være et gruopvækkende monster fra mareridtets mørkeste afkrog." Se, det er noget, vi bryder os om! Deadline er d. 31. maj, og jeg er ganske tilfreds med at have et par måneder til at komme på noget. Særligt, fordi jeg stadig skriver på min roman fra NaNoWriMo, der nu er oppe på 115.000 ord og stadig bliver længere. Den roman skal jeg nok også skrive mere om, men først når jeg har sat det sidste punktum - hvornår det så end bliver ...

Her til sidst kommer jeg faktisk i tanke om, at det er løgn alt sammen. Jeg har skrevet en novelle med en vampyr i persongalleriet, men det var humor og ikke horror, så det tæller ikke. Den hedder Nocturnal og kan læses her på fyldepennen: http://www.fyldepennen.dk/tekster/43265/nocturnal

Ingen kommentarer: