fredag den 6. januar 2012

Bogliste 2011

Første indlæg i det nye år bliver forudsigeligt nok et tilbageblik. Ikke på, hvad jeg har skrevet, men hvad jeg har læst. Without further ado:


Alighieri, Dante: Den Guddommelige Komedie
Austen, Jane: Pride and Prejudice
Auster, Paul: Brooklyn Dårskab
Baudelaire, Charles: Les Fleurs du Mal
Beaumarchais: Barberen fra Sevilla
Bradbury, Ray: The Illustrated Man
Brecht, Bertolt: Mahagonny
Carver, Raymond: What We Talk About when We Talk About Love
Cervantes, Miguel de: Den Sindrige Ridder don Quixote de la Mancha
Ch’eng-en, Wu: Monkey
Christensen, Inger: Sommerfugledalen
Christine, Leonora: Jammers Minde
Defoe, Daniel: Robinson Crusoe
Döblin, Alfred: Berlin Alexanderplatz
Donne, John: Songs and Sonnets
Dostojevskij, Fjodor: Idioten
Fitzgerald, F. Scott: The Great Gatsby
Franklin, Benjamin: Autobiography
Genet, Jean: Tyvens Dagbog
Hemingway, Ernest: Og Solen går sin Gang
Homer: Odysséen
Horváth, Ödön von: Gudløs Ungdom
Lethem, Jonathan: Chronic City; Ensomhedens Fæstning
London, Jack: Når Naturen Kalder
Lovecraft, H. P.: At the Mountains of Madness
Luther, Martin: Psalmer og aandelige Sange
Melville, Herman: Moby Dick
Molière, Jean-Baptiste Poquelin: Misantropen
More, Thomas: Utopia
Racine, Jean: Fædra
Reslow, Christian: Miraklets Fald
Sade, Marquis de: Justine
Saint-Exupéry, Antoine de: Le Petit Prince; Krigsflyver
Shakespeare, William: The Tempest
Shaw, George Bernard: Widower’s Houses
Songling, Pu: Strange Tales from a Chinese Studio
Verne, Jules: 20.000 Leagues Under the Sea
Voltaire: Candide
Vonnegut, Kurt: Hocus Pocus
Walpole, Horace: The Castle of Otranto
Willman, Jonas: Mutagen 

41 bøger står på listen, omtrent halvdelen er vel litteraturstudierelaterede. Af disse vil jeg især fremhæve Melvilles Moby Dick som et helt igennem fantastisk værk, great i alle betydninger. I samme kategori, store, detaljerede, eventyrlige, nautiske romaner ligger også Jules Vernes sci-fi klassiker En Verdensomsejling under havet, som var en af de første bøger, jeg læste på min Kindle.
To bøger blev læst ved en swimming pool under en varm sol, The Great Gatsby, som jeg ikke rigtig kunne begejstres over, og Hemingways Og Solen går sin Gang, som var en omvendt, dejlig læseoplevelse. 
Jonathan Lethem gav mig så to sære storbyromaner - jeg anmeldte Ensomhedens Fæstning meget positivt i starten af året, og Chronic City kan også anbefales, omend den ikke har samme format. 
2011 var også et Lovecraft-år. Udover At the Mountains of Madness på listen fik jeg læst et væld af hans mindre kendte horrornoveller i sommerferien. Det var også derigennem, at jeg opdagede resten af Cthulhu-mythos-slænget og fik læst et par noveller af Robert E. Howard.

Klassisk kinesisk litteratur blev der plads til i form af den springende, eventyrlige Monkey skrevet af Wu Ch'eng-en i femtenhundredetallet, samt en serie sære, magiske kortere fortællinger af Pu Songling fra syttenhundredetallet. Sidsnævnte drog jeg også inspiration fra, da jeg begik en litterær sampling-novelle af et af hans eventyr, som var ret interessant at skrive. 

Endelig kom også Kurt Vonnegut på min liste, egentlig ved lidt af et tilfælde. Jeg har længe haft kig på ham og planlægger også at læse hovedværket Slaughterhose-Five i dette nye år. En dag på biblioteket satte jeg mig så mere eller mindre tilfældigt ned lige ved siden af en reol og fandt det tragikomiske og højt humoristiske fiktive memoir Hocus Pocus, som bestemt har sat ild i iveren for at læse mere af Vonnegut. 

Læseåret 2011 er endnu ikke fastlagt. Givetvis vil det byde på endnu en omgang klassikere yet to be determined. I øjeblikket er jeg højst usædvanlig for mig i gang med to bøger, begge novellesamlinger, Italo Calvinos Kosmikomiske Historier og Tim O'Briens Vietnamskildringer The Things They Carried, og hidtil er de begge særdeles gribende læseoplevelser, dog på to meget forskellige måder. 
Forslag til fremtidig læsning modtages naturligvis med kyshånd. 

Glædeligt nytår og godt læseår!

Ingen kommentarer: